Sinds het eerste blad op 13 april 1934 verscheen, is de Libelle niet meer weg te denken uit het scala aan Nederlandse vrouwentijdschriften. Al 85 jaar is Libelle als influencer pur sang een van de grootste vrouwen-mediamerken die ons land kent. Met het weekblad, de Libelle Specials, Libelle Bookazines, libelle.nl, Libelle TV, Libelle Zomerweek en meer heeft Libelle zichzelf op de kaart gezet.
De leukste baan van de wereld
Hoewel Hilmar (pas) vier jaar deel uitmaakt van het Libelle-team, is ook bij haar elke dag een feestje: "Ik vind dat ik zelf de leukste baan van de wereld heb! Ik kan niet anders zeggen. Het is superafwisselend. Nu zit ik bijvoorbeeld opeens weer hier!" De hoofdredactrice van Libelle heeft in het uur met Barry en Patricia een kijkje in de keuken gegeven. Wist je bijvoorbeeld dat het papier van het tijdschrift heel belangrijk is? En op welke cover van afgelopen jaren is Hilmar eigenlijk het meest trots? Lees snel verder om achter de antwoorden te komen!
Een remake van Libelle #1
Dit succes viert Libelle met een luxe feestnummer met het thema 'Vier het leven!' én met een remake van het allereerste nummer wat ooit gemaakt werd. "We hebben een editie gemaakt met de ingrediënten van toen", aldus Hilmar. En wie jarig is trakeert! Barry en Patricia kregen twee exemplaren van het blad als traktatie.
Hilmar vertelde dat de inhoud van het weekblad sterk is veranderd in de loop der tijd: "Wat wel frapant is, is dat in die tijd alle artikelen veel korter waren dan dat wij nu zouden doen. Er was bijvoorbeeld ook geen groot interview." Op de opmerking van Barry over het feit dat we tegenwoordig - mede door social media - een kortere aandachtsboog hebben, grapt de hoofdredactrice dat de lettertjes wel een stuk kleiner waren destijds. Geduld was een schone zaak.
"Hij voelt zo lekker!"
Een jublieumnummer betekent uitpakken! Een mooie cover, goede artikelen, maar ook hoe hij voelt is dus enorm belangrijk! Ook Patricia is blij met haar exemplaar van het jublieumnummer, en ook haar valt iets op aan het blad. "Ik weet niet wat jullie doen met dat blad, maar hij pakt zo lekker vast!" Hilmar moest hier wel om lachen, maar gaf aan dat dit een belangrijk punt is bij de productie van het blad. "Mijn artdirector is hier altijd enorm mee bezig. Als we nieuw papier moeten uitkiezen, dan wordt er flink 'gevoeld'!"
Een diverse doelgroep
Patricia vroeg zich af wat nu precies de doelgroep is van Libelle en of zij ook binnen het kader valt. Haar moeder leest namelijk ook wekelijks het blad. Hilmar: "We hebben eigenlijk een hele brede doelgroep. Gisteren vierden wij onze verjaardag en toen kwam er een vrouw naar me toe met een bos bloemen. Ze was 92! Het gaat dus echt van 20 tot 92 jaar. Het is zo breed!"
Libelle’s Grote Jubileum Enquête
Om je doelgroep goed te kennen - hoe breed hij ook is! - moet je af en toe onderzoek doen. Zo deed het team van Libelle onderzoek onder 5500 vrouwen, van tussen de 19 en 91 jaar. De resultaten wilde Hilmar graag met de 100% NL-luisteraar delen.
We hebben ze voor je op een rijtje gezet: